Industrial Engineering & Management مهندسی صنایع و مدیریت

Industrial Engineering & Management مهندسی صنایع و مدیریت

کاربردهای مهندسی صنایع در طرح ریزی و مهندسی سیستم های صنعتی و اقتصادی تحلیل آماری بهینه نمودن کیفیت سود هزینه پروژه و مدیریت برتر منطقی
Industrial Engineering & Management مهندسی صنایع و مدیریت

Industrial Engineering & Management مهندسی صنایع و مدیریت

کاربردهای مهندسی صنایع در طرح ریزی و مهندسی سیستم های صنعتی و اقتصادی تحلیل آماری بهینه نمودن کیفیت سود هزینه پروژه و مدیریت برتر منطقی

روش های کنترل تورم اول صرفه جویی اقتصادی دوم ریاضت اقتصادی

ما چگونگی ایجاد و تشدید تورم ، افزایش سیر صعودی و شیب آن را در صفحات گذشته توضیح داده و تقسیم بندی نمودیم . همانطور که گفته شد علت علمی و منطقی ایجاد تورم ارزش زمانی پول و سرمایه و همچنین میل افراد یک جامعه به کسب سود می باشد. در مواقعی جامعه از حالت تعادل خارج شده و سیر تورم افزایش می یابد و در مواقعی مانند قحطی و حوادث طبیعی کاهش و حتی صفر می شود . دولت ها می توانند در کنترل و مدیریت تورم تاثیر خوبی داشته باشند اما ما هیچ انتقادی به دولت نداریم زیرا ممکن است متهم به مغرض بودن شویم زیرا شرط گذاشته اند انتقاد باید سازنده باشد و تشخیص سازنده بودن یا نبودن هم دست خودشان است . یعنی.. بنابراین ما به اصل جلوگیری از تورم توسط خود ملت ها و مردم می پردازیم . 


ابتدا تعریف ریاضت اقتصادی :

 

 در زمان تورم و افزایش بسیار صعودی تورم و یا رکود اقتصادی جامعه و دولت ها دچار مشکل می شوند در این زمان راه کاربردی و علمی ریاضت اقتصادی است . متاسفانه به دلیل بی سوادی اساتید و غرض ورزی مدیران این واژه در فرهنگ اقتصادی فارسی زبان اشتباهی یا عمدی نادرست ترجمه و تعریف شده است و می گویند ریاضت اقتصادی یه روشی است که توسط دولت های غربی که در سراشیبی انحطاط و نابودی قرار دارند اجرا شده و از بودجه خدمات  عمومی و بیمه و بهداشت و.. کم می کنند. سوال اینجاست وقتی شخصی پول بیمه و بازنشستگی را قبلا پرداخت کرده و الان به صورت سپرده دست بیمه گذار موجود است چطور لازم به کاهش آن احساس می شود؟ مگر آنکه بیمه گذار یا دولت به دروغ بخواهد پول را اختلاس کند. دوم خدمات شهری و بهداشتی را می شود کاهش داد؟ وقتی شخص نیاز به دکتر غذا و جاده دارد یا وقتی شهر را آب می برد یا آتش می گیرد آیا می توان کاری نکرد؟ یعنی به جای نگهداری با هزینه کم بگذاریم شخص بمیرد و شهر کامل زیر آب برود یا بسوزد؟ بنا بر این می بینید ریاضت اقتصادی آن چیزی نیست که می گویند و درست آن یک چیز دیگری است که عده ای دوست ندارند دانشجویان و مهندسان کشور ایران اسلامی از آن اطلاع داشته باشند. با یک مثال صرفه جویی و ریاضت اقتصادی را تعریف می کنم:

فرض کنید خانواده ای دچار رکود اقتصادی و یا کاهش درآمد و یا کاهش قدرت خرید به دلیل گرانی و تورم شدید با شیب تند شده است . ابتدا خانواده صرفه جویی را آغاز می کند ، از منابع غذا پوشاک و.. صحیح مصرف می کند از اتلاف هزینه اضافی می کاهد به این می گوییند صرفه جویی اقتصادی و در زمان رکود اقتصادی و تورم شدید ملت ها و دولت ها نیز صرفه جویی اقتصادی می کنند مثلا از گرفتن جشن های متعدد ، مهمان دعوت کردن ، جشنواره همایش کنگره فستیوال میزگردو.. خودداری کرده و صرفه جویی می کنند . یا از بسیاری از کارهای زائد و بی تاثیر مانند چاپ آگهی تبلیغات ارسال تیم های ورزشی و.. می کاهند . فقط رشته اشخاصی که مدال بیاورند و فقط عضویت در مجامع بین الملی که سود اقتصادی دارد انجام می گیرد .

حال فرض کنیم وضعیت معیشت این خانواده یا جامعه بسیار بسیار سخت تر شود . خانواده برای کاهش هزینه و زنده ماندن در وضعیت بد اقتصادی به خود سختی می دهد که به آن ریاضت می گویند . یعنی آنکه دیگر هزینه پوشاک و لباس نمی کند. نو نمی خرد همان کهنه ها را استفاده تعمیر و وصله می کند . یعنی دیگر شوکولات نمی خورند و فقط به غذای اصلی فکر می کنند . یعنی ماشین مدل روز یا موبایل و تبلت را حذف و به سلامت و ملزومات اصلی می پردازد. دو لت ها هم به همین شکل از وارد کردن وسایل آرایش ، دخانیات ، شورت و کرست و کراوات و چرم و جین ، .. خودداری می کنند . از کمک های نقدی و کالا به آنگولا و السالوادور خودداری می کنند. از هزینه های بدون بازده مثل فتح مریخ توسط هند ، افزایش کانال تلویزیون از 10 به 60 کانال مثل ترکیه و.. خودداری می کنند. منطقی است وقتی رکود اقتصادی است نیاز به راه های جدید یا توسعه فرودگاه و هواپیمایی نیست زیرا به دلیل رکود این افزایش امکانات بی مصرف و راکد می ماند. و منطقی است دولت از طرح های بزرگ ، افزایش ظرفیت ها ، تعدد منابع و کارهای موازی مانند ایجاد قطب تولید ایکس در همه استان ها ، پروژه های عمرانی و.. خودداری می کند . و چون پول خدمات بیمه و.. را قبلا دریافت نموده حق کاهش آن را ندارد. بنا بر این تعریف صحیح ریاضت اقتصادی این است .

در علم اقتصاد، ریاضت اقتصادی به طرحی گفته می‌شود که دولت‌ها برای کاهش هزینه‌ها و برای رفع کسری بودجه، به کاهش و یا حذف خریدهای خود مانند خرید های تسلیحاتی و خارجی و کاهش یا توقف کامل پروژه های عمرانی و توسعه ای مانند حمل و نقل و بنادر دست می‌زنند. 

مانند لغو خرید هواپیماهای جدید و توسعه نظامی جنکنده اروپایی رافائل توسط اروپا ، کاهش تعداد سفارش بوئینگ 757 سوخت رسان از 6 به یک فروند توسط پنتاگون ، توقف ساخت کانال حمل و نقل دریای آدریاتیک به دریای برتو دو ساحل شرق و غرب ایتالیا ، توقف توسعه جاده ای و تونل های ارتباطی اروپا ، توقف ساخت فرودگاه های جدید در دیا با خشک کردن دریا در ژاپن و..پل قشم در تنگه خمیر بند خمیر که قشم را به خاک اصلی ایران توسط یک بزرگراه متصل می کند . 

اما در کشور ما پروژههای عمرانی همچنان ادامه دارد زیرا عده ای از این طریق امرار معاش می کنند و در صورت نبود پروژه این عده همانطور که جناب نوبخت فرمودند بیکار می شوند و.. مگر این شرکت ها نمی توانند از تجهیزات خود در امور دیگر مانند مسکن و معدن استفاده کنند یا به کشورهای مجاور خدمات دهند؟ شاید هم اصلا پیمانکار واقعی و حقیقی نیستند؟ 




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد