Industrial Engineering & Management مهندسی صنایع و مدیریت

Industrial Engineering & Management مهندسی صنایع و مدیریت

کاربردهای مهندسی صنایع در طرح ریزی و مهندسی سیستم های صنعتی و اقتصادی تحلیل آماری بهینه نمودن کیفیت سود هزینه پروژه و مدیریت برتر منطقی
Industrial Engineering & Management مهندسی صنایع و مدیریت

Industrial Engineering & Management مهندسی صنایع و مدیریت

کاربردهای مهندسی صنایع در طرح ریزی و مهندسی سیستم های صنعتی و اقتصادی تحلیل آماری بهینه نمودن کیفیت سود هزینه پروژه و مدیریت برتر منطقی

چرا مهندسی صنایع در کشور ایران ناشناخته است و کاربردهای مهندسی صنایع در توسعه اقتصاد کشور استفاده نمی شود؟ قسمت دوم

مهندسی صنایع از بخش مستقل آزاد و کاملا خصوصی :

چرا مهندسی صنایع در کشور ایران ناشناخته است و کاربردهای مهندسی صنایع در توسعه اقتصاد کشور استفاده نمی شود؟ قسمت دوممهندسی صنایع به دو دلیل کاملا علمی و منطقی در کشور ما هنوز جای خود را پیدا نکرده است . مهمترین عامل آن بی عرضه گی و ناتوانی خود مهندسین صنایع است . کسانیکه نماینده ، استاد و نشان مهندسی صنایع ایران هستند ، دانش مدیریت و مهندسی صنایع را ندارند ، عدم شایسته سالاری و .. و کسانیکه مهارت و توانایی و شایستگی را دارند میدان مهندسی صنایع را به افراد ناشایسته ، آقازاده ها ، تیم ، گروه های کارشناسی خبره و اقتصادی وچه و به و...واگذار کرده و خود به کار دیگری مشغول هستند مثل فردوسی پور گوینده ، بیشتر مهندسین صنایع نمایندگی شرکت ها ،  بیمه ، فروش و.. هستند و جای آنها کاملا در سازمان دهی و توسعه کشور خالی مانده و نتیجه کاملا مشهود است اول ما سد می سازیم بعدش بازش میکنیم دریاچه خشک نشه ، اول ما میدان گازی را مصرف میکنیم بعد برای ذخیره فشارگاز در زمستان از گاز جنوب این مخزن را دوباره پر میکنیم و... اما دو دلیل علمی و منطقی بلا استفاده بودن مهندسی صنایع و علم مهندسی صنایع در ایران

1- بی ارزش بودن آگاهی ها و اطلاعات در کشور ایران

2- بی اعتمادی ناشی از بی سوادی مردم  و عملکرد مدیران کشور ایران

 

 مردم و به طور خاص مدیران صاحبان کسب و کار و سرمایه به مهندسی صنایع اعتماد ندارند. ابتدا باید به گذشته برگشت و دید این عدم اعتماد از کجا ناشی شده است؟ چرا در کشورهای آمریکا و اروپا تا پای جان در حد قمار و.. به یک مهندس صنایع ، مشاور اقتصادی ، بازاریاب و وکیل اعتماد می کنند؟ چرا در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه مخصوصاً آسیایی به مهندس صنایع اعتماد ندارند؟ اصلا چرا وقتی اعتماد ندارند این رشته درایران وجود دارد و خیلی هم از آن تعریف می کنند؟ همه امروزه می دانند دلیل پیشرفت غرب و کشورهای صنعتی مانند ژاپن ، استرالیا ، کره جنوبی وآفریقای جنوبی حتی در کشاورزی ،  پزشکی، عمران و حمل و نقل ..برنامه ریزی و مدیریت توسط مهندس صنایع می باشد اما خودشان می ترسند از مهندس صنایع کمک و راهنمایی بگیرند؟!! چرا؟


اول این ریشه در خرافات و عقاید ما دارد، زیرا در فرهنگ آسیایی فردی تن پرور و مفت خور به نام مرتاض ، درویش ، دعانویس، رئیس ، شاه ، امپراطور ، کدخدا .. حرف های مفت ، پوچ و بی فایده می زند و در ازای آن پول و غذا و لباس و هرچی که لازم داشته باشد از خلق می گیرد. از دید آسیایی ها مهندس صنایع ، مدیر ، کارشناس اقتصاد و آمار هم حرف مفت می زند و گرچه آسیایی ها عادت کردند پول توی چاه بیاندازند و دعا کنند ولی به مهندس صنایع بابت اطلاعات با ارزش پول نمی دهند. شما خیلی آگهی های کار را دیده اید ، فروشگاه مبل به چند فروشنده ، مبل کوب ، مبل ساز ، آبدارچی ، نظافت چی ، نگهبان ، حسابدار .. با 10 سال تجربه برای کار در مبل فروشی نیاز دارد ..حال خود آقازاده چه میکند؟ مهندسی می کند یا مدیریت می کند یا پول می شمارد.. در واقع اینطور تفهیم شده است که مهندس صنایع ، کارشناس آمار یا اقتصاد مثل تیم خبره کارشناسی اقتصاد .. هیچ کاری نمیکند ولی پول بسیار می گیرد ، کلا خیلی انگل هستند .. از طرفی در جامعه بسیار آدم تنبل و دغل کار با عنوان مدیر کارشناس  ویزیتور..وجود دارند که همه می خواهند مدیریت کنند ولی کار نکنند و خدمات ارائه ندهند یا کالا تولید نکنند.. در واقع در کشور ما بیش از حد شغل های ک و ن گشادی مثل ناظر ، مراقب ، نماینده بالا ، نماینده دفتر مرکزی ، اجازه دهنده ، اوکی کننده ، مدیر ، بوقی ، تبلیغاتچی ، کارشناس ، بازرس ،.. داریم که قابل جداسازی از مهندسی صنایع ، اقتصاد و آمار نیست . در واقع ما به جای داشتن یک مدیر برای تعدادی کارگر برعکس تعداد بسیاری مدیر برای یک کارگر داریم . بنابراین همکاران باید یک کار بسیار سخت که به هر دو دست نیاز دارد انجام دهند . از طرفی هرچه در توان دارید برای زدن توی سر اشخاص گفته شده فوق بکار گیرید و پته آنها را روی آب بریزید ، آبرویشان را ببرید ، با تمام شهامت این قبیل افراد را با نام خودشان اسم ببرید . دزد کلاهبردار ک و ن گشاد .. تا بین این اشخاص با شما تمایز و تفاوت بوجود آید و چوب عمل آنها بر سر شما فرود نیاید.

توصیه هایی که برای اعتماد سازی و مشخص کردن تخصص خود باید رعایت کنید.

1- ما مهندسین صنایع ، هیچ پروژه دانشجویی و تحقیقی و امتحانی برای هیچ مدیرکارخانه ، سازمان ، کارشناس دولتی ، شبه دولتی ، استاد دانشگاه انجام نمی دهیم .

2- برای اعتماد سازی اول نشان می دهیم احمق نیستیم و با قول استخدام ، حق سهم ، شیرینی اطلاعات با ارزش ارائه نمی دهیم و فقط مشخص می کنیم این اطلاعات یا خدمات ما چه سودی خواهد داشت .

3- توصیه می شود هر کارشناسی چه صنایع ، اقتصاد ، آمار و مدیریت دارای یک تخصص عملی و حرفه ای برای اعتماد سازی باشد. یعنی علاوه بر حسابداری و مدیریت و.. حرف های قشنگ زدن ، برود تخصص فنی یاد بگیرید محاسبه ، برنامه نویسی ، طراحی ، نرم افزار وتراشکاری ، جوشکاری .. را فرا بگیرد.

4- توصیه می شود مهندسین صنایع و کارشناسی ارشد آمار و اقتصاد اولا با مدیریت ها خودمانی نشوند و ازحرف های بی پشتوانه ، بدون محاسبات ریاضی و عددی خودداری کنند . حرف های لوس و بی مزه خاله مدیریتی مانند تشویق ، روحیه سازی ، حس رقابت (زیراب زنی ) ، علاقه کاری (چاپلوسی و تملق ) و.. اصلا بهتر است از ابتدا کتاب های تخیلی مدیریت در ایکی ثانیه ، قاشق من کو ، ماهنامه موفقیت برای ناموفق ها ، از پیاز تا سیر ، 101 نکته در طی کردن درجات مدیریت ، سوالات استخدامی کارکنان.. را استفاده نکنید و اگر هدیه دادند در اولین فرصت آتش بزنید.

5- برای اعتماد سازی و نشان دادن اینکه بوغ نیستید و چیزی می دانید اشتراک و خواندن روزنامه اطلاعات ، قوانین بیمه کار استخدام بازرسی استاندارد پول اعتبار سرمایه گمرک .. را مطالعه و مصوبات آنها را دنبال کنید. از آرزوهای پوچ شرکت های هرمی و درآمد میلیونی اینترنتی و قارچ و بلدرچین و.. دوری کنید.

6- توصیه طلایی مهندس درویشی برای کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع ، اقتصاد ، آمار ، بازرگانی و مدیریت ، اقتصاد دانان و مدیران موفق امروز خرده فروش های دیروز بوده اند برای آنکه به شما اعتماد داشته باشند و به عنوان متخصص جذب بازار کار شوید منتظر دیگران نباشید ، خودتان شروع کنید. اول یک سری به بازار بزنید یک آدم کم سواد ولی باتجربه که پول کرایه می دهد در حجره خود با یک چورتکه کهنه..نشسته. شما مبلغ سرمایه اولیه ، سود ، مدت زمان پس دادن را بگویید در کمتر از یک دقیقه با همان چورتکه می گوید صرف نمی کند!! حتی برخی بدون حساب و ذهنی 1 ثانیه ای جواب بله خیر می دهند . از همان دوران دانشجویی به این فکر کنید که باید صراف ، معامله گر ، دلال شوید و آمار داشته باشید. عملاً هم با خرید و فروش کالا یا سکه ، دلار ، بورس ، مشاوره سپرده گذاری در بانک برای خانواده و فامیل ، صندوق قرض الحسنه فامیلی و.. وارد جریان شوید و حتی زمانیکه مدیر کل یا کارشناس ارشد سازمان شدید از خرید و فروش ارز و .. کنار نروید. ویزیتوری و فروش هر چیزی حتی روزنامه صبح وعصر ، شلغم و باقالی کنار خیابان شما را چنان متخصص آمار ، اقتصاد و مهندس صنایع با مهارت و تجربه می کند که به استاد دانشگاه بگویید چرا با این رتبه و تخصص کار آزاد نمی کنی؟ فعال بودن بهترین اعتماد به شما و تضمین شما به دیگران خواهد بود حتی اگر درآمد آنچنانی هم نداشته باشد. اگر در خانواده خود فروشنده یا ارائه خدماتی مانند لوله کشی و.. وجود دارد ساعاتی را به فروشندگی یا ساماندهی خدمات اختصاص دهید. دانشجویان آمار هم چند ساعتی را در روز در چهار راه ، میدان ، بازار ، اول پاساژ ، درب بیمارستان یا برخی ادارات به شمارش مشغول باشند.

7- زبان انگلیسی ، منظور مکالمه و توریستی نیست ، داشتن تخصص در ترجمه و کسب مطالب ، اخبار و اطلاعات از منبع اصلی زبان انگلیسی به شما اعتماد به نفس و به دیگران اعتماد به شما را می دهد. بسیاری از موارد در کشورایران آن چیزی که باید واقعا باشد نیست و اصول قوانین و منطق آنها کلا چیز دیگری است که به زبان فارسی بیان نمی شود. مالیات ارزش افزوده ، وکیل مالیاتی ، مشاور اقتصادی ، بورس ، سهام ، سرمایه و بهره ، بازرسی و استاندارد ، بیمه را از منابع اصلی مطالعه نمایید تا تفاوت های ایران با کره جنوبی را درک کنید، مهندسان کشور کره جنوبی 40 سال پیش در ایران کارگری می کردند چون کشور صنعتی نداشتند و آرزو می کردند مثل ایران شوند. هنوز هم فاقد نفت معدن ذغال سنگ یا آهن و .. هستند.

 

در پایان جمله را نقل قول میکنم که مهندسی صنایع و مدیریت باید به آن عمیق تر فکر کنید.

گفتند ای مردم چرا از پیامبری پیروی می کنید که چوپانی بیش نبوده ، پیامبر گفت : از چوپانی خود شرمنده نیستم که چوپانی شغل انبیاست .

اکثر پیامبران جهان در خردسالی و قبل از نبوت چوپان بوده اند. نکات جالبی در مورد گله ، گوسفند جدا افتاده و.. در تورات و انجیل هم آمده است. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد